Program obejmuje m.in.: diagnoza neurologopedyczna, terapie manualne, metoda neurobiologiczna, elementy terapii Castillo Moralesa, mioterapia układu oralnego, masaż Shantali, inezjo-taping oralny. Efekty, m.in.: usprawnienie procesu komunikacji niewerbalnej, aparatu oralnego/artykulacyjnego, kształtowanie i rozwijanie rozumienia mowy, wyrównanie opóźnień w rozwoju mowy, poprawa pamięci symultatywnej i sekwencyjnej, usprawnienie słownika czynnego i biernego.
Zajęcia neurologopedii w ramach projektu RPO odbywają się w bieżącym roku szkolnym indywidualnie dla dwóch uczniów przedszkola.
Program zajęć obejmuje:
- Diagnozę neurologopedyczną każdego dziecka, czyli:
- ocenę odruchowych reakcji oralnych w zależności od wieku rozwojowego dziecka,
- ocenę budowy anatomicznej narządów mowy,
- ocenę funkcji fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (pozycja spoczynkowa narządów mowy, dojrzałość funkcji połykania, ocenę funkcji oddychania),
- ocenę umiejętności pokarmowych (nagryzanie, odgryzanie, gryzienie, żucie, funkcja picia),
- ocenę umiejętności poznawczych wg wybranego wystandaryzowanego testu – np. MFDR,
- próbę oceny kształtującej się lateralizacji,
- ocenę sposobu komunikowania się (werbalnego i pozawerbalnego),
- ocenę rozumienia mowy (kontekst, konsytuacja, rozumienie precyzyjne).
- Usprawnianie procesu komunikacji niewerbalnej poprzez wprowadzanie technik komunikacji alternatywnej i wspomagającej mowę (mimika, gesty, rytmogesty, symbole komunikacji obrazkowej PCS);
- Budowanie kompetencji komunikacyjnych dzieci;
- Usprawnianie funkcjonowania aparatu oralnego;
- Masaż wibracyjny normalizujący nieprawidłowe napięcie mięśniowe;
- Usprawnianie umiejętności pokarmowych;
- Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny;
- Usprawnianie aparatu oddechowego – kształtowanie właściwego toru oddychania, wydłużanie fazy wydechowej;
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego;
- Rozwijanie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej z wykorzystaniem programów multimedialnych;
- Kształtowanie i rozwijanie rozumienia mowy;
- Rozwijanie pamięci słuchowej;
- Ćwiczenia usprawniające słownik czynny i bierny;
- Kształtowanie prawidłowych wzorców słuchowych mowy;
- Wyrównywanie opóźnień w rozwoju mowy;
- Ćwiczenia w zakresie koordynacji wzrokowo– słuchowo– ruchowej;
- Ćwiczenia pamięci symultatywnej i sekwencyjnej;
- Modelowanie prawidłowego zachowania komunikacyjnego;
- Alternatywne sposoby komunikacji z otoczeniem- Mówik.
W ramach programu terapii wykorzystywane są metody wspierające:
- terapie manualne (manualna terapia dysfagii, manualna terapia krtani
- metoda neurobiologiczna, metoda sekwencyjno-symultaniczna (stymulowanie umiejętności prawo i lewo-półkulowych w oparciu o metodę prof. J. Cieszyńskiej)
- elementy Ustno-Twarzowej Terapii Regulacyjnej Castillo Moralesa (niwelowanie zaburzeń pokarmowych, sensorycznych oraz wyrównywanie napięcia mięśniowego w obrębie oralnym)
- mioterapia układu oralnego
- ergoterapia (terapia ręki)
- elementy metody werbo-tonalnej.