Program obejmuje m.in.: diagnoza neurologopedyczna, terapie manualne, metoda neurobiologiczna, elementy terapii Castillo Moralesa, mioterapia układu oralnego, masaż Shantali, inezjo-taping oralny. Efekty, m.in.: usprawnienie procesu komunikacji niewerbalnej, aparatu oralnego/artykulacyjnego, kształtowanie i rozwijanie rozumienia mowy, wyrównanie opóźnień w rozwoju mowy, poprawa pamięci symultatywnej i sekwencyjnej, usprawnienie słownika czynnego i biernego.


Zajęcia neurologopedii w ramach projektu RPO odbywają się w bieżącym roku szkolnym indywidualnie dla dwóch uczniów przedszkola.

Program zajęć obejmuje:

  1. Diagnozę neurologopedyczną każdego dziecka, czyli:
  • ocenę odruchowych reakcji oralnych w zależności od wieku rozwojowego dziecka,
  • ocenę budowy anatomicznej narządów mowy,
  • ocenę funkcji fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (pozycja spoczynkowa narządów mowy, dojrzałość funkcji połykania, ocenę funkcji oddychania),
  • ocenę umiejętności pokarmowych (nagryzanie, odgryzanie, gryzienie, żucie, funkcja picia),
  • ocenę umiejętności poznawczych wg wybranego wystandaryzowanego testu – np. MFDR,
  • próbę oceny kształtującej się lateralizacji,
  • ocenę sposobu komunikowania się (werbalnego i pozawerbalnego),
  • ocenę rozumienia mowy (kontekst, konsytuacja, rozumienie precyzyjne).
  1. Usprawnianie procesu komunikacji niewerbalnej poprzez wprowadzanie technik komunikacji alternatywnej i wspomagającej mowę (mimika, gesty, rytmogesty, symbole komunikacji obrazkowej PCS);
  2. Budowanie kompetencji komunikacyjnych dzieci;
  3. Usprawnianie funkcjonowania aparatu oralnego;
  4. Masaż wibracyjny normalizujący nieprawidłowe napięcie mięśniowe;
  5. Usprawnianie umiejętności pokarmowych;
  6. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny;
  7. Usprawnianie aparatu oddechowego – kształtowanie właściwego toru oddychania, wydłużanie fazy wydechowej;
  8. Ćwiczenia słuchu fonematycznego;
  9. Rozwijanie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej z wykorzystaniem programów multimedialnych;
  10. Kształtowanie i rozwijanie rozumienia mowy;
  11. Rozwijanie pamięci słuchowej;
  12. Ćwiczenia usprawniające słownik czynny i bierny;
  13. Kształtowanie prawidłowych wzorców słuchowych mowy;
  14. Wyrównywanie opóźnień w rozwoju mowy;
  15. Ćwiczenia w zakresie koordynacji wzrokowo– słuchowo– ruchowej;
  16. Ćwiczenia pamięci symultatywnej i sekwencyjnej;
  17. Modelowanie prawidłowego zachowania komunikacyjnego;
  18. Alternatywne sposoby komunikacji z otoczeniem- Mówik.

W ramach programu terapii wykorzystywane są metody wspierające:

  • terapie manualne (manualna terapia dysfagii, manualna terapia krtani
  • metoda neurobiologiczna, metoda sekwencyjno-symultaniczna (stymulowanie umiejętności prawo i lewo-półkulowych w oparciu o metodę prof. J. Cieszyńskiej)
  • elementy Ustno-Twarzowej Terapii Regulacyjnej Castillo Moralesa (niwelowanie zaburzeń pokarmowych, sensorycznych oraz wyrównywanie napięcia mięśniowego w obrębie oralnym)
  • mioterapia układu oralnego
  • ergoterapia (terapia ręki)
  • elementy metody werbo-tonalnej.
  • DSC_0058
  • DSC_0073
  • DSC_0075
  • DSC_0085